神とは何か
Q&Aのもくじ:2011-03-26
- Q:一般および個別絶対性理論 ならびに 特殊絶対性仮説 または 宗教への絶対的批判:https://oshiete.goo.ne.jp/qa/11457293.html
- Q:記号で 神・世界・人といった現実を理解する:https://oshiete.goo.ne.jp/qa/12682615.html
- Q:神論のエセンスは これだ:https://oshiete.goo.ne.jp/qa/13051804.html
- Q:神 信仰および宗教についての一般理論/第一章 《信じる》と《考える》とを分けること :http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa8376397.html
- Q:《梵我一如》類型は一般および個別絶対性理論だ :http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa9151492.html
- Q:《梵我一如》類型::一般および個別絶対性理論:http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa9038664.html ・・・ https://oshiete.goo.ne.jp/qa/9147089.html
- Q:信仰としての《梵我一如》類型::一般および個別絶対性理論:https://oshiete.goo.ne.jp/qa/9161091.html
- Q:みんなが仲直りする秘密のナゾ:信仰としての《梵我一如》類型::一般および個別絶対性理論:https://oshiete.goo.ne.jp/qa/9555044.html
- Q:一般および個別絶対性理論:https://oshiete.goo.ne.jp/qa/9735722.html
- Q:一般および個別絶対性理論 ならびに 特殊絶対性仮説 または 宗教の絶対的批判:https://oshiete.goo.ne.jp/qa/9878075.html
- Q:第二章 オシエは 考えるもの。信じるものではない。:http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa8378421.html
- Q:神とは何か?:http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa6057191.html
- Q:神とは何か?:https://oshiete.goo.ne.jp/qa/9137113.html
- Q:神とは何か?・・・・フルボッコのご批判をどうぞ。:https://oshiete.goo.ne.jp/qa/10021140.html?isShow=open
- Q:普遍神って何のこと?:https://oshiete.goo.ne.jp/qa/11178262.html
‐Q:普遍神は 《有る神》と《無い神》のいづれかを自由にえらべばよい:https://oshiete.goo.ne.jp/qa/9973402.html
- Q:普遍神をめぐるメタフュジカとしての散逸構造:https://oshiete.goo.ne.jp/qa/11074331.html
- Q:神をめぐる人間の忖度について: https://oshiete.goo.ne.jp/qa/12002455.html
- Q:《非在》なる神をどうして理解できないか:http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa8807913.html
- Q:神について勘違いが多いのは なぜでしょう?:http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa6126578.html
- Q:もし神は 人間がつくったのだと言うのなら 自由にあやつれるのでは?https://oshiete.goo.ne.jp/qa/12306889.html
- Q:神が天地をつくったのか:http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa6148166.html
- Q:神の子キリストと神ヤハウェの違い:http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa4466742.html
- Q:神とイエスと聖霊:http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa3377425.html回答#7
- Q:神を創造主と呼ぶのは ただの物語である。:http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa6892973.html
- Q:《神を見た》という命題は 共有できない。:http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa6889097.html
- Q:《神を見た》は 共有できるものではない。:http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa7478891.html
- Q:なぜ神を勘違いしたままでいるのか?:http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa6951345.html
- Q:何故なお神を勘違いしたままでいるのか?:http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa7456539.html
- Q:神は 何でないか?:http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa7295152.html
- Q:神は 人間の精神ではありません。:http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa7399495.html(#2のお礼欄に 《神》の定義あり)。
- Q:神は ヤハヱーもキリストもアッラーフも同じでは?:http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa7999125.html
- Q:神について何故ひとは哲学しないのか?:http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa8037616.html
- Q:フルボッコのご批判をどうぞ。――神とは何か?:http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa8074286.html
- Q:《神》は 補助線である。:http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa8258970.html
- Q:《神》は 補助線である。:http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa8596907.html
- Q:《神》は 補助線である。その神という言葉が かんなび山や磐座と同じく《依り代》である。:https://oshiete.goo.ne.jp/qa/9123701.html
- Q:《アルケーの神と一体となる》ことは・・・:http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa8288946.html
- Q:神は人に自由意志を――すべてのことはあなたたち次第だと言えるほどに――あたえた。ゆえに 神はいない。https://oshiete.goo.ne.jp/qa/12363680.html
- Q:日本人は神について何も知らんと言われたら:http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa8307719.html
- Q:神のイメージ:http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa8320180.html
- Q:神について:http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa8303587.html
- Q:神は ひとつである。:http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa8369245.html
- Q:《神》という言葉は 《方便》だ。:http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa8447072.html
- Q:《分かるか分からないかが分からないナゾ》が 神。:http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa8460543.html
- Q:聖書の示す神とその信仰は 無条件に成り立つもの:http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa8769891.html
- Q:日本人の神とその信仰:http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa8862254.html
- Q:神 信仰ならびに宗教についての一般理論:http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa8893227.html
- Q:精神は 神ではない。:http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa8928230.html
- Q:神が全知全能の造物主だと誰が言ったんですか?:http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa8930978.html
- Q:神とは ひとを元気づけるチカラ:http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa8948406.html
- Q:神は人間がつくったのなら自由にあやつれるのでは?:http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa8950220.html
- Q:ℚ1: 《神は死んだ》って言うけれど いつ・どのように死んだの?・・・:https://oshiete.goo.ne.jp/qa/9896947.html
- Q:《神は有る》のみや《神は無い》のみはアホバカ教:http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa9003535.html
- Q:《神は有る》のみや《神は無い》のみは アホバカ教:http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa9034112.html
- Q:ご存じ神談義:《無い神》も 《有る神》と同じだ。:https://oshiete.goo.ne.jp/qa/9520656.html
- Q:人びとはなぜ神のことが分からないのか:https://oshiete.goo.ne.jp/qa/9045781.html
- Q:神とは ひとを元気づけてくれるチカラ:http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa9032259.html
- Q:神をめぐる《非思考の庭》というべき信仰は すべて梵我一如の類型である:https://oshiete.goo.ne.jp/qa/9048266.html
- Q:人びとはなぜ神のことが分からないのか:http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa9035216.html
- Q:神は概念であるというだけのバカらしさ:http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa9050676.html
- Q:普遍神は 無根拠が根拠である:http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa9052906.html
- Q:いやしくも神なら 神は 普遍神であるほかない。:http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa9067678.html
- Q:永遠なる神を限りある人間がどうして知りうるか?:https://oshiete.goo.ne.jp/qa/9127326.html
- Q:古代の日本人は 《無い神》をいだいていたか。:https://oshiete.goo.ne.jp/qa/9129168.html
- Q:宇宙の法則がなんで神なものか:https://oshiete.goo.ne.jp/qa/9130882.html
- Q:人間が神を揚棄する。あなたはどのように棄てるか?:http://soudan1.biglobe.ne.jp/qa9107993.html
- Q:神が なんで概念なのか:https://oshiete.goo.ne.jp/qa/9223764.html
- Q:神の国は 言葉にではなく ちからにある――特殊絶対性仮説:https://oshiete.goo.ne.jp/qa/9578217.html
- Q:連続体仮説の扱いは 《非知》ですか? (大澤真幸説への批判です):https://oshiete.goo.ne.jp/qa/9700259.html
- Q:不完全性定理って 現実から離れた数学としての真理なのか? それとも 現実に即しているのか?:https://oshiete.goo.ne.jp/qa/9716508.html
- Q:神に意志はあるか:https://oshiete.goo.ne.jp/qa/9728394.html
- Q:神を哲学する:https://oshiete.goo.ne.jp/qa/9730673.html
- Q:《彼は我であったかもしれず、我が彼であったかもしれない》とは どういう意味か:https://oshiete.goo.ne.jp/qa/9720027.html
- Q:《わたしは アブラハムの神 イサクの神 ヤコブの神である》という信仰の個別絶対性を思うべきである。:https://oshiete.goo.ne.jp/qa/9737510.html
- Q:われわれ人間と神とは 連続していない。甘えてもよいが 地続きではないということ。:https://oshiete.goo.ne.jp/qa/9737175.html
- Q:不可知を 未知と分けて――哲学なら――用いなければいけない:https://oshiete.goo.ne.jp/qa/9747768.html
- Q:人は神と連続してつながっているか?:https://oshiete.goo.ne.jp/qa/9758920.html
- Q: 《神は死んだ》って言うけれど いつ・どのように死んだの?・・・:https://oshiete.goo.ne.jp/qa/9896947.html
- Q:神は いかなる座標によっても――それを超えているからには――捉えられない。:https://oshiete.goo.ne.jp/qa/10415652.html
- Q:デウス・アブスコンディトゥスなる普遍神。――アウグスティヌスに逆らって:https://oshiete.goo.ne.jp/qa/10572874.html
- Q:神の《二性性相》とは いったい何のことか?:https://oshiete.goo.ne.jp/qa/10769072.html
- Q:南無妙法蓮華経は 梵我一如(仏仏一如・霊霊一如)なる類型における神であるか:https://oshiete.goo.ne.jp/qa/10082480.html
- Q:神は 無根拠である。https://oshiete.goo.ne.jp/qa/12319933.html
- Q:神について忖度する人間https://oshiete.goo.ne.jp/qa/12414690.html
- 対談 カミはどこから来たか:大野晋:https://www.sanseido-publ.co.jp/publ/booklet_kami2.html
odour
odor
c.1300, from Anglo-Fr. odour, from O.Fr. odor (Fr. odeur), from L. odorem (nom. odor) "smell, scent," from PIE *od- (cf. L. olere "emit a smell, to smell of," with Sabine -l- for -d-; Gk. ozein "to smell;" Armenian hotim "I smell;" Lith. uodziu "to smell"). Odorous "fragrant" (1550) is from M.L. odorosus, from L. odorus "having a smell," from odor. Good or bad odor, in ref. to repute, estimation, is from 1835. Odor of sanctity (1756) is from Fr. odeur de sainteté (17c.) "sweet or balsamic scent said to be exhaled by the bodies of eminent saints at death or upon disinterment."
fragrance
fragrant
mid-15c., from L. fragrantem (nom. fragrans) "sweet-smelling," prp. of fragrare "emit (a sweet) odor," from PIE base *bhrag- "to smell" (cf. M.H.G. bræhen "to smell," M.Du. bracke, O.H.G. braccho "hound, setter;" see brach).
savour
savour
British English spelling of savor (q.v.); for suffix, see -or. Related: Savoured; savouring.
savor
early 13c., from O.Fr. savour, from L. saporem (nom. sapor) "taste, flavor," related to sapere "to have a flavor" (see sapient). The verb (c.1300) is from O.Fr. savourer, from L.L. saporare, from L. sapor. Related: Savored; savoring.
flavor
flavor (n.)
c.1300, "a smell, odor" (usually a pleasing one), from O.Fr. flaour "smell, odor," from V.L. flator "odor," lit. "that which blows," from L. flator "blower," from flare "to blow, puff," which is cognate with O.E. blawan (see blow (v.1)). The same V.L. source produced O.It. fiatore "a bad odor." Sense of "taste, savor" is 1690s, perhaps 1670s; originally "the element in taste which depends on the sense of smell." The -v- is perhaps from influence of savor. As a verb, from 1730s. Related: Flavored; flavoring.
aroma
aroma
early 13c., "fragrant substance," from L. aroma "sweet odor," from Gk. aroma "seasoning, any spice or sweet herb," of unknown origin. Meaning "fragrance" is from 1814. A hypercorrect plural is aromata.
Lev.26:31
וְנָתַתִּי אֶת־עָֽרֵיכֶם חָרְבָּה וַהֲשִׁמֹּותִי אֶת־מִקְדְּשֵׁיכֶם וְלֹא אָרִיחַ בְּרֵיחַ נִיחֹֽחֲכֶֽם׃
of your sweet odours. h5207 ניחח nichowach
N-W-Ch: 休む:休まる・静まる・安心する
→し易い・楽な・快適な・都合がよい・気さくな
nichowach: pleasing, soothing, sweet odor, aroma
Lev 26:31 And I will make your cities waste, and bring your sanctuaries unto desolation, and I will not smell the savour of your sweet odours.
Song of songs 1:3 Because of the savour of thy good ointments thy name [is as] ointment poured forth, therefore do the virgins love thee.
1:3 לְרֵיחַ שְׁמָנֶיךָ טֹובִים שֶׁמֶן תּוּרַק שְׁמֶךָ עַל־כֵּן עֲלָמֹות אֲהֵבֽוּךָ
sweet savour
Genesis 8:21
וַיָּרַח יְהוָה אֶת־רֵיחַ הַנִּיחֹחַ וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל־לִבֹּו לֹֽא־אֹסִף לְקַלֵּל עֹוד אֶת־הָֽאֲדָמָה בַּעֲבוּר הָֽאָדָם כִּי יֵצֶר לֵב הָאָדָם רַע מִנְּעֻרָיו וְלֹֽא־אֹסִף עֹוד לְהַכֹּות אֶת־כָּל־חַי כַּֽאֲשֶׁר עָשִֽׂיתִי׃
Gen 8:21 And the LORD smelled a sweet savour; and the LORD said in his heart, I will not again curse the ground any more for man's sake; for the imagination of man's heart [is] evil from his youth; neither will I again smite any more every thing living, as I have done.
8:21 καὶ ὠσφράνθη κύριος ὁ θεὸς ὀσμὴν εὐωδίας καὶ εἶπεν κύριος ὁ θεὸς διανοηθείς οὐ προσθήσω ἔτι τοῦ καταράσασθαι τὴν γῆν διὰ τὰ ἔργα τῶν ἀνθρώπων ὅτι ἔγκειται ἡ διάνοια τοῦ ἀνθρώπου ἐπι μελῶς ἐπὶ τὰ πονηρὰ ἐκ νεότητος οὐ προσθήσω οὖν ἔτι πατάξαι πᾶσαν σάρκα ζῶσαν καθὼς ἐποίησα